Nasze e-Książki
Blog > Komentarze do wpisu
Właściwości zdrowotne siemienia lnianego

Warto jednak zdać sobie sprawy z niezwykłych właściwości zdrowotnych tego produktu. Oto one:

  • Łagodzi podrażnienia przewodu pokarmowego poprzez działanie osłaniające i „oblepiające" ściany żołądka - może być zatem stosowany pomocniczo przy wrzodach, nieżytach i bólach żołądka, dwunastnicy i jelit. Ponadto chroni żołądek podczas kuracji antybiotykowej
  • Zapobiega zaparciom, a także działa pomocniczo przy biegunkach
  • Obniża poziom złego cholesterolu, chroni przed miażdżycą
  • Łagodzi objawy suchego kaszlu dzięki zawartości śluzów
  • Zawiera witaminę E, która jako przeciwutleniacz wymiata wolne rodniki
  • Jest źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, zwłaszcza tych z grupy omega 3, które dzięki obecności witaminy E, są chronione przed utlenianiem
  • Dostarcza cynk
  • Fitoestrogeny czyli roślinne naturalne hormony mogą łagodzić objawy przekwitania u kobiet
  • Jest źródłem flawonoidów czyli barwników roślinnych o działaniu przeciwutleniającym, moczopędnym i przeciwzapalnym
  • Zawiera lecytynę
  • Zewnętrznie może być stosowane do okładów przy suchej skórze, trądziku oraz zmiękczających skórę

 Stosowane jest zapobiegawczo, dla zapewnienia prawidłowej perystaltyki jelit. Szczególnie cenione przy wszelkich nieżytach i nadkwasotach, a nawet wrzodach. Spożywane także w celu dostarczania organizmowi wielu cennych substancji, jak mikroelementy, oraz cholina, znajdująca się w lecytynie. Siemię posiada wysoką zawartość tych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które usuwają nadmiar tzw. złego cholesterolu z organizmu. Siemię jest również bogate w łatwo przyswajalne białka, a szczególnie w egzogenne. Ponadto jest wyjątkowo bogate w tzw. fitohormony, a przez to zalecane jako środek wspomagający w profilaktyce nowotworowej. Siemię spożywane jest również w celu zwiększenia wilgotności śluzówki, stosowane przy suchym kaszlu. Siemię lniane może być używane także jako odżywka do włosów ponieważ wydzielany przez nasiona śluz skutecznie nawilża suche i zniszczone włosy.

Można je spożywać na surowo jako dodatek do jogurtów i sałatek, a także po dodaniu gorącej wody jeśli jest to siemię preparowane, bądź ziarenka poddać gotowaniu. Należy pamiętać,  by po zmieleniu siemienia chronić je przed światłem, gdyż może stracić swoje cenne właściwości wskutek utlenienia wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Jedna łyżeczka siemienia lnianego dostarcza ok.15 kcal.

Przygotowac wg przepisu na opakowaniu: 1/2 - 1 łyżkę zalać szklanką letniej wody, doprowadzić do wrzenia, potem gotować na małym ogniu 15 min, po wystygnięciu pić. Siemię w ziarenkach jest lepsze od mielonego, zachowuje więcej wartości odżywczych.

Polecam przy nawracających bólach gardla, wysuszonej śluzówce. W moim przypadku laryngolog kazała natychmiast odstawić wszelkie tabletki na bólu gardła, które tylko pogarszały jego stan i zaleciła płukanie siemieniem.

piątek, 01 maja 2009, sunata